יום שישי, 8 באפריל 2011

הפרעות בריכוז וקשב

איבחון


קריטריונים לתסמונת הותוו לראשונה ב  DSM  III. ב 1980 (מדריך למחלות פסיכיאטריות המכיל את הקריטריונים לאבחנות כל המחלות הפסיכיאטריות).  תחילה התמקדו בהיפראקטיביות  ובהמשך נכללו גם בעיות ריכוז ואימפולסיביות כפי שהחלוקה באה לידי ביטוי ב- DSM  III R,  החלוקה הנוכחית,  ב- DSM  IV,  מתארת 2 קבוצות סימפטומים המגדירות שלושה תתי סוגים של  הפרעה :
1.       בעיות ריכוז  בעיקר.
2.       פעלתנות יתר ואימפולסיביות - בעיקר.
3.       מעורב - בעיות ריכוז עם פעלתנות יתר,
בכל אחת משתי הקבוצות 9 תסמינים.

הקריטריונים לאיבחון הפרעת ריכוז וקשב/פעלתנות יתר עפ"י  DSM  IV
א.  בעיות ריכוז וקשב (1) או פעלתנות יתר (2)
(ו) פגיעה בריכוז וקשב: 6 או יותר מ 9 התסמינים הבאים של פגיעה בריכוז וקשב קיימים
לפחות 6 חודשים בדרגה הפוגעת בתפקוד ולא מתאימה לרמת ההתפתחות:

                     א.         לעיתים קרובות הילד מתקשה לשים לב לפרטים או שעושה טעויות,  מחוסר תשומת לב,
בלימודים,  עבודה או פעילויות אחרות.
                     ב.         לעתים קרובות מתקשה להתמיד בקשב במטלות שונות או במשחק.
                      ג.          לעתים קרובות נראה שאינו מקשיב כשמדברים עמו.
                      ד.          (לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הנחיות או הוראות ומתקשה לסיים שיעוריו או חובותיו בעבודה (לא נובע מהתנהגות אופוזיציונלית,  או קושי בהבנת ההנחיות).
                     ה.         קושי בארגון פעילויות ומטלות.
                      ו.          נמנע לעתים קרובות,  לא אוהב או אתנגד לעשות מטלות הדורשות מאמץ מנטלי -  כמו הכנת שיעורי בית.
                      ז.          נוטה לאבד דברים הנדרשים למטלות או פעילויות כמו צעצועים,  עפרונות,  ספרים, מכשירים שונים.
                     ח.         מוסח בקלות ע"י גירויים חיצוניים.
                     ט.         שכחן בפעילויות יום יומיות


(2) פעלתנות יתר - אימפולסיביות: 6 או יותר מ-9 התסמינים הבאים קיימים במשך לפחות 6
חודשים בדרגה הפוגעת בתפקוד ולא מתאימה לשלב ההתפתחותי
                     א.         לעתים קרובות מניע ידיים ורגליים או נע בכיסא.
                     ב.         עוזב את מקומו בכתה או במקומות אחרים בהם מצופה שיישאר ישוב.
                      ג.          מרבה לרוץ או לטפס במצבים שאינם מתאימים לכך (בהתבגרות או בבגרות תתכן תחושה של חוסר מנוחה בלבד).
                      ד.          מתקשה לשחק בצורה שקטה.
                     ה.         מתנהג כאילו : "מונע ע"י מנוע".
                      ו.          מרבה לדבר ללא הפסקה.
                      ז.          קופץ ועונה לשאלות לפני שסיימו לשאול אותן.
                     ח.         מתקשה לחכות לתורו.
                     ט.         מפריע או מתערב בפעילויות של אחרים כמו בשיחות או משחקים.
ב.  חלק מהתסמינים הגורמים פגיעה תפקודית היו קיימים לפני גיל 7.
ג.  פגיעה תפקודית קיימת בשני מקומות או יותר כמו ביה"ס (או עבודה) ובית.
ד.  יש עדות לפגיעה תפקודית בתחום החברתי,  לימודי או תעסוקתי.
ה.  הסימפטומים לא מופיעים אך ורק כחלק ממהלך של סכיזופרניה,  אוטיזם,  PDD או הפרעה
פסיכוטית אחרת ולא מוסברים ע"י הפרעה מנטלית אחרת כמו הפרעה במצב הרוח,  הפרעת
חרדה או הפרעת אישיות,

2 תגובות:

  1. זאת הפרעה מאוד קשה , במיוחד המורים סובלים מאוד מהילדים האלו .

    השבמחק
  2. כן המורים מאוד סובלים מן הילדים שיש להם הפרעה כזו...:)

    השבמחק